First Flight
Prose
A Letter to God
1) A
Letter to God has been written by G.L.Fueontes.
1) “अ लैटर टू गॉड” जी.एल.फ्यूओन्टेस द्वारा लिखा गया है ।
2)
Lencho was a farmer.
2) लेंचो एक किसान था।
3)
Lencho's house was situated on the crest
of a low hill.
3) लेंचो का घर एक छोटी पहाड़ी की चोटी पर स्थित था।
4)
Lencho had grown corn in
his fields.
4) लेंचो ने अपने खेतों में मक्का उगाया था।
5)
Lencho compared the large raindrops with new coins.
5) लेंचो ने बड़ी बारिश की बूंदों की तुलना नए सिक्कों से की।
6)
Lencho hoped for good harvest.
6) लेंचो को अच्छी फसल की उम्मीद थी।
7)
Hailstones destroyed
Lencho's fields.
7) ओलों ने लेंचो के
खेतों को नष्ट कर दिया।
8) The
field looked as if it was covered with salt.
8) खेत ऐसा लग रहा था मानो नमक से ढका हो।
9)
Lencho's soul was filled with sadness.
9) लेंचो की आत्मा उदासी से भर गई थी।
10)
Lencho needed money to save his family
from hunger.
10) लेंचो को भूख से अपने परिवार को बचाने के लिए पैसे की जरूरत
थी।
11)
Lencho wrote a letter to God.
11) लेंचो ने भगवान को एक पत्र लिखा।
12)
Lencho asked for hundred pesos
from God.
12) लेंचो ने भगवान से सौ पेसो मांगे।
13)
The postmaster read
the letter.
13) पोस्टमास्टर ने पत्र पढ़ा।
14)
Seventy pesos were
arranged by the post master.
14) पोस्टमास्टर ने सत्तर पेसो का इंतजाम किया।
15)
Lencho had complete faith in God.
15) लेंचो को भगवान पर पूरा भरोसा था।
16)
Lencho got only seventy pesos.
16) लेंचो को केवल सत्तर पेसो मिले।
17)
Lencho called the post office employees a bunch
of crooks.
17) लेंचो ने डाकघर के कर्मचारियों को बदमाशों का समूह कहा।
Nelson Mandela: Long walk to freedom
1)
Apartheid is a political
system that separates people according to their race.
1) रंगभेद एक राजनीतिक
व्यवस्था है, जो लोगों को उनकी जाति के अनुसार अलग
करती है।
2)
Mandela spent thirty years in
prison.
2) मंडेला ने तीस साल जेल में बिताए।
3)
Mandela became the first black president of a new nation.
3) मंडेला एक नए राष्ट्र
के प्रथम अश्वेत राष्ट्रपति बने।
4) The inauguration
ceremony took place in the Union building amphitheatre in Pretoria.
4) उद्घाटन समारोह प्रिटोरिया में यूनियन बिल्डिंग एम्फीथिएटर
में हुआ।
5)
According to Nelson Mandela courage means triumph
over fear.
5) नेल्सन मंडेला के अनुसार साहस का अर्थ है डर पर विजय।
6)
Mandela joined African National Congress.
6) मंडेला अफ्रीकी राष्ट्रीय कांग्रेस में शामिल हुए।
7)
According to Mandela love comes
naturally to heart.
7) मंडेला के अनुसार प्रेम स्वाभाविक रूप से दिल में आता
है।
8)
Man's goodness is a
flame that can be hidden but never extinguished.
8) मनुष्य की अच्छाई एक ऐसी ज्वाला
है, जिसे छिपाया तो जा सकता है, लेकिन कभी बुझाया नहीं जा सकता।
9) The
spectacular array of South African Jets was displayed by military.
9) सेना द्वारा साउथ
अफ्रीकन जेट विमानों की शानदार श्रृंखला का प्रदर्शन किया गया।
10)
Nelson Mandela was accompanied by his daughter.
10) नेल्सन मंडेला के साथ उनकी बेटी भी थी।
11)
Zenam was the daughter of Nelson Mandela.
11) ज़ेनम, नेल्सन मंडेला की बेटी थी।
12) A
man who takes away freedom of another man is a prisoner of hatred.
12) जो व्यक्ति किसी दूसरे व्यक्ति की स्वतंत्रता छीनता है, वह घृणा का कैदी है।
Two
Stories about Flying
His first flight
उसकी पहली उड़ान
1) His
first flight has been written by Liam O'flaherty.
1) लियाम ओ' फ्लेहर्टी ने लिखा है “His
first flight”
2) The
Seagull was alone on his ledge for twenty
four hours.
2) सीगल चौबीस घंटे तक अपनी चट्टान पर अकेला था।
3) He
felt the heat because he had not eaten since
the previous night fall.
3) उसे गर्मी महसूस हो रही थी क्योंकि उसने पिछली रात से कुछ
नहीं खाया था।
4)
The sight of the food
maddened seagull.
4) भोजन को देखकर सीगल पागल हो गया।
5)
His mother had picked up a
piece of the fish.
5) उसकी माँ ने मछली का एक टुकड़ा
उठा लिया था।
Two
Stories about Flying
The Black Aeroplane
1) The
writer of the black aeroplane is Frederick Forsyth.
1) फ्रेडरिक फोर्सिथ ब्लैक एरोप्लेन
के लेखक हैं।
2) Name
of the black aeroplane was (Dakota B 5088)
2) ब्लैक एरोप्लेन का नाम (डकोटा बी 5088)
था।
3)
Pilot was returning from France to England.
3) पायलट फ्रांस से इंग्लैंड लौट रहा था।
4)
Clouds were like black mountains.
4) बादल काले पहाड़ों की तरह थे।
5)
Pilot did not have enough fuel to fly.
5) पायलट के पास उड़ान भरने के लिए पर्याप्त ईंधन नहीं
था।
6)
Pilot had decided to fly Old
Dakota
straight into the storm.
6) पायलट ने ओल्ड डकोटा को सीधे तूफान में उड़ाने का फैसला किया
था।
7)
Pilot looked first at the compass
and it stopped to work.
7) पायलट ने सबसे पहले कम्पास को देखा और यह काम करना बंद कर
दिया।
8) The
aeroplane was lost in the storm.
8) हवाई जहाज तूफान में खो गया था।
From the Diary of Anne Frank
1) इस पाठ की लेखिका "ऐनी फ्रैंक" है।
2) Anne
Frank was born on 12 June, 1929.
2) ऐनी फ्रैंक का जन्म 12 जून, 1929 को हुआ था।
3) She
was a German Jewish girl.
3) वह एक जर्मन यहूदी लड़की थी।
4)
Anne's long awaited friend is her
diary.
4) ऐनी की लंबे समय से सच्चा दोस्त उसकी डायरी है।
5) The
name of Anne's diary was Kitty.
5) ऐनी की डायरी का नाम किट्टी था।
6) Mr.
Keesing was annoyed with her because she was talkative.
6) श्री कीसिंग उससे नाराज़ थे क्योंकि वह बहुत बातूनी थी।
7) In Maths subject she (Anne) was not sure of passing.
7) गणित विषय में उसे
(ऐनी) पास होने का यकीन नहीं था।
8)
Paper has more patience than
people.
8) कागज़ में लोगों से
ज़्यादा धैर्य होता है।
9) The
narrator wrote the poem about the ducks.
9) कथावाचक ने बत्तखों के बारे में कविता लिखी।
10) The
topic of the essay was 'a chatter box'.
10) निबंध का विषय 'एक
बकबक करने वाला' था।
11)
Anne's school friend name was G.N
.
11) ऐनी की स्कूल की दोस्त का नाम जी.एन. था।
12) Anne
died in the concentration camp
.
12) ऐनी की मृत्यु एकाग्रता शिविर में हुई।
13)
'Quaking in its boots' mean feeling
nervous.
13) 'अपने बूटों में काँपना' का मतलब है घबराहट महसूस करना।
14) Anne
Frank wrote in her last essay a funny poem.
14) ऐनी फ्रैंक ने अपने आखिरी निबंध में एक मज़ेदार कविता लिखी
थी।
15) The
diary was given to Anne on her 13th
birthday.
15) डायरी ऐनी को उसके 13 वें जन्मदिन पर दी
गई थी।
16) The
diary was originally written in the Dutch
language.
16) डायरी मूलतः डच भाषा में लिखी गई थी।
17)
Anne's family moved to Amsterdam.
17) ऐनी का परिवार एम्स्टर्डम चला गया।
Glimpses of India
A Baker from Goa
1) The
Baker made his musical entry with the jhang jhang
sound.
1) बेकर ने झंग झंग ध्वनि के साथ अपनी संगीतमय शुरुआत की।
2)
Bakers in Goa are known as pader.
2) गोवा में बेकर्स को पैडर के नाम से जाना जाता है।
3)
Peculiar dress of baker in Goa is known as the kabai .
3) गोवा में बेकर्स की अनोखी पोशाक को कबाई के नाम से जाना जाता
है।
4)
Bol is the sweet bread.
4) बोल मीठी ब्रेड है।
Glimpses of India
Coorg कूर्ग
1) The
main crop of the Coorg is coffee.
1) कूर्ग की मुख्य फसल कॉफी है।
2)
Kodagu is the smallest district of Karnataka.
2) कोडागु कर्नाटक का
सबसे छोटा जिला है।
3)
Evergreen forests cover thirty
percent of this district.
3) इस जिले के तीस प्रतिशत हिस्से में सदाबहार जंगल हैं।
4)
Coorgis are possibly of Greek
or Arabic descent.
4) कूर्गी संभवतः ग्रीक या अरबी वंश के हैं।
5)
Coorgis are famous for their hospitality.
5) कूर्गी अपने आतिथ्य के लिए प्रसिद्ध हैं।
6)
The Coorg regiment
is one of the most decorated in the Indian
army.
6) कूर्ग रेजिमेंट
भारतीय सेना में सबसे सुशोभित रेजिमेंटों में से एक है।
7)
Kodavis have the permission to carry firearms
without a license.
7) कोडावी को बिना
लाइसेंस के आग्नेयास्त्र ले जाने की अनुमति है।
8)
Kaveri rives flows in Coorg.
8) कावेरी नदी कूर्ग में
बहती है।
9)
Brahmagiri hills provide
the most scenic view of the Coorg.
9) ब्रह्मगिरी पहाड़ियाँ
कूर्ग का सबसे सुंदर दृश्य हैं।
10) The
island of Nisrgadhame is in Coorg.
10) निसर्गधाम द्वीप कूर्ग में है।
11)
River rafting, canning, rappelling, rock climbing and mountain biking are favorite
of Coorgis.
11) रिवर राफ्टिंग, कैनिंग, रैपलिंग,
रॉक क्लाइम्बिंग और माउंटेन बाइकिंग कूर्गियों
की पसंदीदा गतिविधियाँ हैं।
12)
Bylakuppe is the India's
largest Tibetan settlement.
12) बायलाकुप्पे भारत की सबसे
बड़ी तिब्बती बस्ती है।
13)
Macaques, Malabar squirrels, Langurs and Selender loris
are found in Coorg.
13) कूर्ग में मैकाक, मालाबार गिलहरी, लंगूर और सेलेंडर लोरी
पाए जाते हैं।
14)
Madikeri is the only gateway to Coorg.
14) मदिकेरी कूर्ग का
एकमात्र प्रवेश द्वार है।
15) The
nearest airports of Coorg are Mangalore
and Bangalore.
15) कूर्ग के निकटतम हवाई अड्डे मैंगलोर और बैंगलोर हैं।
16) The
best season to visit Coorg is September
to March.
16) कूर्ग की यात्रा के लिए सबसे अच्छा मौसम सितंबर से मार्च है।
17)
Coorg is also known as 'Land
of rolling'.
17) कूर्ग को 'लैंड ऑफ रोलिंग'
के नाम से भी जाना जाता है।
18) It
is said that a part of Alexander’s
army settled and married amongst locals in
Coorg.
18) ऐसा कहा जाता है कि अलेक्जेंडर की सेना का एक हिस्सा कूर्ग में
स्थानीय लोगों के बीच बस गया और उनसे शादी कर ली।
19)
Mahout is a person who rides and trains an
elephant.
19) महावत वह व्यक्ति
होता है जो हाथी की सवारी करता है और उसे ट्रेनिंग देता है।
Glimpses of India
Tea from Assam
1)
Arup Kumar Datta has written "Tea from
Assam".
1) अरूप कुमार दत्ता ने "चाय
असम से" लिखी है।
2) Tea
was first drunk in China in
2770 B.C.
2) चाय पहली बार 2770 ईसा पूर्व चीन में पी गई थी।
3)
Assam has the largest concentration of
plantations in the world.
3) असम में दुनिया में
सबसे ज़्यादा बागान हैं।
4) Tea
came to Europe only in the sixteenth
century.
4) चाय सोलहवीं सदी में ही यूरोप आई थी।
5) The
British started tea plantations in Assam and Darjeling.
5) अंग्रेजों ने असम और दार्जिलिंग में चाय के बागान शुरू किए
थे।
6)
Dhekiabari Tea Garden is in Assam.
6) ढेकियाबारी चाय बागान, असम में है।
7)
Bodhidharma was an ancient Buddhist
ascetic.
7) बोधिधर्म एक प्राचीन
बौद्ध तपस्वी थे।
8)
In Europe, tea
was drunk more as medicine than as beverage.
8) यूरोप में चाय को पेय
पदार्थ से ज़्यादा दवा के तौर पर पिया जाता था।
Mijbil the Otter
1) The
author of Mijbil the Otter is Gavin Maxwell.
1) मिजबिल द ओटर के लेखक गैविन मैक्सवेल हैं।
2) The
otter was brought to the author by his friend.
2) ऊदबिलाव को लेखक के पास उसका दोस्त लेकर आया था।
3) In
the beginning, the otter was aloof and indifferent.
3) शुरुआत में ऊदबिलाव अलग-थलग और उदासीन था।
4)
Marbels were Mij's favorite toys for his
pastime .
4) मार्बल्स मिज के पसंदीदा
खिलौने थे।
5)
Maxwell called the airhostess "the very queen of her kind".
5) मैक्सवेल ने एयरहोस्टेस को "अपनी तरह की सबसे अच्छी रानी"
कहा।
6) When
the author saw the otter for the first time, it resembled a dragon.
6) जब लेखक ने पहली बार ऊदबिलाव को देखा, तो वह ड्रैगन जैसा लग रहा था।
7)
Camusfearna is a place surrounded by water.
7) कैमसफीर्ना पानी से घिरा हुआ स्थान है।
8)
Tigris river has been mentioned in the story
"Mijbil the Otter ".
8)
"मिजबिल द ओटर" कहानी में टिगरिस
नदी का उल्लेख किया गया है।
9) British Airline refused to allow the animals along with
passengers.
9) ब्रिटिश एयरलाइन ने यात्रियों
के साथ जानवरों को जाने की अनुमति देने से इनकार कर दिया।
Madam Rides the Bus
1) The
author of the lesson "Madam rides the Bus" is Vallikannan.
1)
"Madam rides the Bus" पाठ के
लेखक वल्लिकन्नन हैं।
2)
Valli was an eight years
old girl.
2) वल्ली आठ साल की लड़की थी।
3) Her
favorite past time was standing in the front door and watching
the street.
3) उसका पसंदीदा शौक दरवाजे के सामने
खड़े होकर सड़क को देखना था।
4)
Valli's strongest desire was to ride
the bus .
4) वल्ली की सबसे प्रबल इच्छा बस की सवारी करना था।
5)
Valli was amused the most by the sight of cow
running in front of the bus.
5) वल्ली को बस के सामने गाय दौड़ते हुए देखकर सबसे अधिक मज़ा आया।
6)
The dead cow saddened Valli.
6) मृत गाय ने वल्ली को
दुखी कर दिया।
7) The
timing for the afternoon nap taken by Valli's mother was 1 to 4 .
7) वल्ली की, माँ के झपकी (सोने) का समय दोपहर 1 से 4 बजे तक था।
8) The
conductor addressed Valli as Madam.
8) कंडक्टर ने वल्ली को मैडम कहकर संबोधित किया।
9) The
conductor offered Valli a soft drink.
9) कंडक्टर ने वल्ली को एक शीतल पेय ऑफर किया था।
10)
Valli had saved sixty paise for
her bus journey.
10) वल्ली ने अपनी बस यात्रा के लिए साठ पैसे बचाए थे।
The Sermon at Benares
1) The
sermon at Benares is written by Betty Renshaw.
1) बनारस में दिया गया उपदेश बेट्टी रेनशॉ द्वारा लिखा गया है।
2)
Gautam Buddha was a prince named Siddartha.
2) गौतम बुद्ध एक राजकुमार थे जिनका नाम सिद्धार्थ था।
3)
Gautam Buddha wandered for Seven
year.
3) गौतम बुद्ध सात वर्ष तक भटकते रहे।
4)
The Buddha preached his first sermon at the city
of Benares.
4) बुद्ध ने अपना पहला
उपदेश बनारस शहर में दिया।
5)
Sermon is a religions discourse.
5) उपदेश एक धार्मिक प्रवचन है।
6) Kisa
Gotami was sad because her only son had died.
6) किसा गौतमी दुखी थी क्योंकि उसका इकलौता बेटा मर गया था।
7)
According to Gautam Buddha, the world is afflicted with death/decay.
7) गौतम बुद्ध के अनुसार, दुनिया मृत्यु/क्षय से ग्रस्त है।
8) The
Buddha sat under a Peepal tree.
8) बुद्ध एक पीपल के पेड़ के नीचे बैठे थे।
9)
According to Gautam Buddha, those who do not
grieve are wise.
9) गौतम बुद्ध के अनुसार, जो लोग शोक नहीं करते हैं वे बुद्धिमान हैं।
10)
According to Gautam Buddha, free from sorrow is
the person who overcomes sorrow.
10) गौतम बुद्ध के अनुसार, दुःख से मुक्त वह व्यक्ति है जो दुःख पर विजय प्राप्त करता है।
11) बुद्ध को सात दिनों के बाद ज्ञान प्राप्त हुआ।
12)
Buddha renamed the tree Bodhi
tree.
12) बुद्ध ने पेड़ का नाम बदलकर बोधि वृक्ष रख दिया।
13)
Buddha asked Kisa to bring mustard
seeds from a house where no one had lost a
child, husband or parent.
13) बुद्ध ने किसा से ऐसे घर से सरसों के बीज लाने को कहा जहाँ
किसी ने अपने बच्चे, पति या
माता-पिता को नहीं खोया हो।
14)
Meaning of lamentation is grief
or sorrow.
14) विलाप का अर्थ है शोक या दुःख।
15) The
city of Benares is situated on the river Gangas.
15) बनारस शहर गंगा नदी पर स्थित है।
16)
Money or food given to the people:- alms.
16) लोगों को दिया जाने वाला धन या भोजन कहलाती हैः-भिक्षा।
17) A
state of high Spiritual knowledge is called enlightenment.
17) उच्च आध्यात्मिक ज्ञान की अवस्था को आत्मज्ञान कहा जाता है।
18) The
Bodhi Tree means a tree of
wisdom.
18) बोधि वृक्ष का अर्थ है ज्ञान का वृक्ष।
The Proposal
1)
Anton Chekhov is
the writer of the story 'The Proposal'.
1) एंटोन चेखव 'द प्रपोजल' कहानी के लेखक
हैं।
2)
Natalya and Lomov were fighting for Oxen
Meadows.
2) नताल्या और लोमोव ऑक्सन मीडोज के लिए लड़ रहे थे।
3)
Lomov threatened to take the matter to
court.
3) लोमोव ने मामले को
अदालत में ले जाने की धमकी दी।
4)
Guess is the name of Lomov's dog .
4) गेस लोमोव के
कुत्ते का नाम है।
5) 'The
proposal' is a story from Russia.
5) 'द प्रपोजल' रूस की एक कहानी है।
6)
Lomov seems to be dead in the story 'The
proposal'.
6) 'द प्रपोजल' कहानी में लोमोव
मरा हुआ लगता है।
7) The
Lomov's and Chudukovs were rich
families.
7) लोमोव और शुबुकोव अमीर परिवार थे।
Poetry
Name of the poem Poet
परीक्षा में हमेशा Poem के लेखकों का नाम पूछा जाता है अतः आपकी कक्षा में मात्र 10 ही Poem है उनके लेखकों का नाम याद रखने के लिए हमने कुछ शार्टकट ट्रिक्स यहां पर दी है आप इन
ट्रिक्स का प्रयोग लेखकों का नाम और Poem का
नाम याद रखने के लिए करें। जिससे परीक्षा में आप सटीक उत्तर दे सकें।
S.
No. |
Poem
Name |
Poet
Name |
याद रखने की शार्टकट ट्रिक |
Theory
of Long Memories |
1 |
Dust
of snow |
Robert
Frost |
No-Ro |
नोरो (मत रो) |
2 |
Fire
and Ice |
Robert
Frost |
Ic-Ro |
ईसरो |
3 |
A Tiger in the zoo |
Leslie
Norris |
Ti-no |
तीनों |
4 |
How
To Tell Wild Animals |
Carolyn
Wells |
2-W |
डबल डब्ल्यू |
5 |
The
ball Poem |
John
Berryman |
B-B |
बीबी |
6 |
Amanda |
Robin Klein |
Anda-in |
अण्डाईन |
7 |
The
trees |
Adrienne
Rich |
T-Ri |
ट्री (पेड़) |
8 |
Fog |
Carl
Sandburg |
Fog-Sand |
फॉग सेन्ट चल रहा है |
9 |
The
tale of custard the dragon |
Ogden
Nash |
Dragon
Nash |
ड्रैगन का नाश हो |
10 |
For
Anne Gregory |
William
Butler Yeasts |
go-east |
गो ईस्ट |
Dust of snow
1)
Robert Frost is
the poet of the poem "Dust of Snow”.
1) रॉबर्ट फ्रॉस्ट "डस्ट ऑफ़
स्नो" कविता के कवि हैं।
2) The
crow shook dust of
snow on the poet.
2) कौवे ने कवि पर बर्फ की धूल उड़ाई।
3) The
dust of snow affected the poet by changing
his mood.
3) बर्फ की धूल ने कवि के मूड को बदलकर उसे प्रभावित किया।
4) The
crow was sitting on a hemlock tree.
4) कौआ हेमलॉक के पेड़ पर बैठा था।
5)
Hemlock is a poisonous plant with small white flowers.
5) हेमलॉक एक ज़हरीला
पौधा है जिसके छोटे-छोटे सफ़ेद फूल होते हैं।
6) The
dust of snow means the flakes
of snow in
the poem "dust of snow".
6)
"डस्ट ऑफ़ स्नो" कविता में बर्फ की
धूल का मतलब बर्फ के टुकड़े हैं।
7) The
poet's mood got changed when dust
of snow had fallen
on him.
7) कवि का मूड तब बदल गया जब बर्फ की धूल उसके ऊपर गिर गई।
8) The
crow and hemlock tree symbolize sorrow.
8) कौआ और हेमलॉक का पेड़ दुख का प्रतीक है।
Fire and Ice
1)
Robert Frost has
written the poem “Fire and Ice".
1) रॉबर्ट फ्रॉस्ट ने "फायर
एंड आइस" कविता लिखी है।
2) Ice
symbolizes hatred in
the poem "Fire and Ice”
2)
"फायर एंड आइस" कविता में बर्फ नफरत
का प्रतीक है
3) Fire
symbolizes desire in
the poem "Fire and Ice”
3)
"फायर एंड आइस" कविता में आग इच्छा
का प्रतीक है
4) The
meaning of perish in
the poem is to die.
4) कविता में नाश का अर्थ मरना है।
5)
According to Robert Frost the
world will end one day.
5) रॉबर्ट फ्रॉस्ट के अनुसार दुनिया एक दिन खत्म हो जाएगी।
A Tiger in the Zoo
1) The
poem 'A Tiger in the Zoo' has been written by Leslie
Norris.
1) 'ए टाइगर इन द जू' कविता लेस्ली नॉरिस द्वारा लिखी गई है।
2) The
tiger looks at stars.
2) बाघ सितारों को देखता है।
3)
Deer passes near the hole.
3) हिरण बिल के पास से
गुजरता है।
4)
Caged tiger ignores the
visitors.
4) पिंजरे में बंद बाघ आगंतुकों की उपेक्षा करता है।
5) The
poem 'A Tiger in the Zoo' portrays the
contrast between a tiger in the wild and a tiger in captivity.
5) 'ए टाइगर इन द जू' कविता जंगल में रहने वाले बाघ और कैद में रहने वाले बाघ के बीच के
अंतर को दर्शाती है।
How to Tell Wild Animals
1) Poem ' How to
Tell Wild Animals' has been written by Carolyn
Wells.
1) 'जंगली जानवरों को कैसे पहचानें', कैरोलिन वेल्स द्वारा लिखी कविता है।
2) Bear is working in a yard.
2) भालू एक यार्ड में
काम कर रहा है।
3) A chameleon looks like a lizard.
3) गिरगिट छिपकली
जैसा दिखता है।
4) Crocodile cries while
catching its prey.
4) मगरमच्छ अपने शिकार को
पकड़ते समय रोता है।
5) The tiger is a noble wild beast.
5) बाघ एक महान जंगली
जानवर है।
6) The animal
that hugs you is bear.
6) वह जानवर जो आपको गले लगाता है वह भालू है।
7) Hyena smiles while
catching its prey.
7) लकड़बग्घा अपने शिकार को पकड़ते समय मुस्कुराता है।
8) The poem ' How
to Tell Wild Animals' is a humorous guide on identifying different wild animals.
8) कविता 'जंगली जानवरों को कैसे पहचानें',
विभिन्न जंगली जानवरों की पहचान करने के लिए एक हास्य मार्गदर्शिका है।
The Ball Poem
1) The
ball poem is written by John
Berryman.
1) बॉल कविता जॉन बेरीमैन द्वारा लिखी गई है।
2) The
boy lost his ball in the water.
2) लड़के ने अपनी गेंद पानी में खो दी।
3) The
boy is upset on losing his ball.
3) लड़का अपनी गेंद खोने से परेशान है।
4)
Epistemology is the study of
the nature of knowledge itself.
4) ज्ञानमीमांसा स्वयं ज्ञान की
प्रकृति का अध्ययन है।
5) The
boy is learning the meaning of loss.
5) लड़का नुकसान का मतलब सीख रहा है।
Amanda
1) The
poet of the poem Amanda is Robin
Klein.
1) कविता अमांडा का कवि रॉबिन क्लेन है।
2)
By calling herself an orphan,
Amanda expresses her wish to be alone and independent, without anyone telling
her what to do.
2) खुद को अनाथ बताकर, अमांडा अपनी इच्छा व्यक्त करती है कि वह अकेली और स्वतंत्र रहना
चाहती है, बिना किसी के
बताए कि उसे क्या करना है।
3)
Amanda pictures herself as a mermaid, living
alone and peacefully in the sea, or as Rapunzel, content in her tower without anyone to
bother her.
3) अमांडा खुद को एक जलपरी के रूप में चित्रित करती है,
जो समुद्र में अकेले और शांति से रहती
है, या रॅपन्ज़ेल
के रूप में, बिना किसी के परेशान
किए अपने टॉवर में संतुष्ट रहती है।
4) 'Stop that slouching and sit up straight' is alliteration device.
4) 'झुकना बंद करो और सीधे बैठो' अनुप्रास युक्ति है।
5)
Slouching means sit in
a lazy way
5) झुकना का अर्थ, आलसी तरीके
से बैठना है।
6) The
sole inhabitant in the emerald sea is mermaid.
6) सोल (पन्ना) समुद्र में निवासी करने वाली एकमात्र जलपरी है।
7)
Amanda cannot eat chocolate because it causes her acne .
7) अमांडा चॉकलेट नहीं खा सकती क्योंकि इससे उसे मुंहासे होते
हैं।
8) In
the poem 'Languid' means
that Amanda is relaxed.
8) कविता में 'लैंगिड'
का अर्थ है कि अमांडा आराम से रहती है।
9)
Amanda was a school going
girl.
9) अमांडा एक स्कूल जाने वाली लड़की थी।
10) In
the poem 'Amanda' silence has been described as golden.
10) कविता 'अमांडा'
में मौन को स्वर्ण के रूप में वर्णित
किया गया है।
11)
"Freedom is sweet" is a literally metaphor
device used in the poem Amanda.
11)
"स्वतंत्रता मीठी है" कविता अमांडा
में प्रयुक्त एक शाब्दिक रूपक युक्ति है।
12)
Synonym for roaming is wandering.
12) रोमिंग का पर्यायवाची शब्द भटकना है।
The Trees
1)
Adrienne Rich is
the poet of the poem 'The Trees'.
1) एड्रिएन रिच 'द ट्रीज़' कविता की
कवयित्री हैं।
2)
The Sun has
been personified in the line, “no sun
buries its feet in shadow".
2) सूर्य को इस पंक्ति
में मानवीकृत किया गया है, "कोई भी सूर्य के प्रकाश में
अपने पैर नहीं रखता"।
3)
Simile device used in "The moon is
broken like a mirror".
3)
"चाँद दर्पण की तरह टूट गया है"
में प्रयुक्त उपमा युक्ति।
4) The
poet talks about the house as a place
of confinement.
4) कवि घर को कारावास के स्थान के रूप में बताता है।
5)
Trees represent nature’s struggle for freedom
from human confinement.
5) पेड़ प्रकृति के मानवीय कारावास से मुक्ति के संघर्ष का
प्रतिनिधित्व करते हैं।
6) In
the poem, the trees are trapped
in the poet’s house.
6) कविता में, पेड़ कवयित्री
के घर में फँसे हुए हैं।
7)
The sun’s ‘feet’ refers to the
rays of the sun that fall on the earth.
7) सूर्य के 'पैर'
पृथ्वी पर पड़ने वाली सूर्य की किरणों को संदर्भित करते हैं।
8)
The poet compares the branches to newly
discharged patients
of a hospital.
8) कवि शाखाओं की तुलना अस्पताल के नए डिस्चार्ज हुए रोगियों से
करता है।
9)
The three things that cannot happen in a treeless forest are
the sitting of a bird on trees, the hiding of insects and the sun burying its
feet in the shadow of the forest.
9) तीन चीजें जो वृक्षविहीन जंगल में नहीं हो सकतीं,
वे हैं पेड़ों पर पक्षियों का बैठना, कीड़ों का छिपना और सूरज का
जंगल की छाया में अपने पैर रखना।
Fog
1)
Carl Sandburg is
the poet of the poem Fog.
1) कार्ल सैंडबर्ग फॉग (कोहरा) कविता के कवि हैं।
2) The
fog looks over the harbor and
city.
2) कोहरा (फॉग) बंदरगाह और शहर पर नज़र रखता है।
3)
Fog comes slowly and silently.
3) कोहरा धीरे-धीरे और
चुपचाप आता है।
4)
Fog has been personified in the poem.
4) कविता में कोहरे को मानव रूप में प्रस्तुत किया गया है।
5) The
poet compared the fog with cat.
5) कवि ने कोहरे की तुलना बिल्ली से की है।
6) The
fog arrives and departs silently.
6) कोहरा चुपचाप आता है और चला जाता है।
The Tale of Custard the Dragon
1)
Ogden Nash has
written the poem 'The Tale of Custard the Dragon'
1) ओग्डेन नैश ने 'द टेल ऑफ़ कस्टर्ड द ड्रैगन' कविता लिखी है।
2)
No one mourned
over the death of the pirate.
2) समुद्री डाकू की मौत पर किसी ने शोक नहीं मनाया।
3)
The dragon was coward.
3) ड्रैगन कायर था।
4)
Belinda called the dragon custard.
4) बेलिंडा, ड्रैगन को कस्टर्ड पुकारती है।
5)
Belinda lived in a little white house.
5) बेलिंडा एक छोटे से सफ़ेद घर में रहती थी।
6) The
name of the black kitten was Ink.
6) काली बिल्ली का नाम इंक था।
7) 'The
Tale of the Custard the Dragon' is written in the style of a ballad.
7) 'द टेल ऑफ़ द कस्टर्ड द ड्रैगन' एक गाथागीत की शैली में लिखी गई है।
For Anne Gregory
1) The
poet of the poem "For Anne Gregory" is William Butler Yeasts.
1)
"फॉर ऐनी ग्रेगरी" कविता के कवि विलियम
बटलर यीस्ट हैं।
2) The
colour of the ramparts of the young lady was honey.
2) युवती की प्राचीर का रंग शहद जैसा था।
3) The
mood of the young man in the poem "for Anne Gregory" was Sad.
3)
"फॉर ऐनी ग्रेगरी" कविता में युवक
का मूड उदास था।
4)
God loves us
for what we are and not for how we look.
4) भगवान हमें इस बात के
लिए प्यार करते हैं कि हम क्या हैं, न कि इस बात के लिए कि हम कैसे दिखते हैं।
Grammar (Fillers)
Articles
Ø He is
an S.D.O.
Ø You
are an N.C.C
officer.
Ø Mr.Thakur
is an M.L.A.
Ø He is
an hour
late.
Ø The moon walks slowly and silently.
Ø Her
uncle is an M.L.A.
Ø The Ganga is a sacred river.
Ø Arun
is the tallest
boy in the class.
Ø His
brother is an R.J.in a local radio channel.
Ø The Tajmahal is a historical monument.
Ø Britain
is a European country.
Ø He is
a university scholar .
Ø Mr.
shyam is an MLA.
Ø I
want to become an IPS.
Ø The Ganga is the longest
river of India
Ø Mahatma
Gandhi is known as the "Father
of the nation".
Ø I
have a one rupee note.
Ø The rich should help the poor .
Ø She
secured the first
position.
Ø Indore
is a famous city.
Ø The earth moves round the sun.
Ø Devesh
is the best
boy in the class.
Ø He is
poor but an honest
man.
Hint:-
A आर्टिकल का प्रयोग व्यंजन के लिए होता है।
हिन्दी
के व्यंजन (क,ख,ग ….ज्ञ) वाले शब्दों के
सामने A का
प्रयोग करते है।
उदाहरण
A boy बॉय ब (व्यंजन) से शुरू होने वाला
शब्द के सामने ए लगेगा।
A girl गर्ल ग (व्यंजन) से शुरू होने वाला
शब्द के सामने ए लगेगा।
An आर्टिकल का प्रयोग स्वर के लिए होता है।
हिन्दी
के स्वर (अ,आ,...अं, अः) वाले शब्दों के
सामने An का
प्रयोग करते है।
उदाहरण
An umbrella अम्ब्रेला अ (स्वर) से शुरू होने वाला शब्द के सामने एन लगेगा।
An M.L.A. एम.एल.ए. ए (स्वर) से शुरू
होने वाला शब्द के सामने एन लगेगा।
Determiners
Ø There
is not any water
in the pool. (any, some, many)
Ø There
is not any milk
in the kitchen. (any, some,
many)
Ø Kalidas
has written many plays. (much, many, any)
Ø He
hasn't got any money
now. (any, some, many)
Ø Did
you want some money? (any, some, many)
Ø All that glitters is not gold. (every,
all, each)
Ø Would
you like to have some more sugar
in your milk? (any, some, little)
Ø There
aren't any books
in the almirah. (any, much, some)
Ø I
have many books in
my library. (much, many,
any)
Ø My
mother gave me some oranges to
eat. (much, some, any)
Ø How many students are present today? (many,
much, any)
Ø There
are many flowers in
this garden. (many, much, any)
Ø He
speaks many different
languages. (few, many,
some)
Ø He
lost all the
money he had. (no, any, none)
Ø There
is not much water in
the lake this year. (much, many)
Ø He
has given me some money to
start my business. (any, some)
Ø He
spent all the money.
(all,
whole, both)
Ø He
paid his whole attention to
his studies. (all, whole)
Ø How much sugar do you take in your tea? (much, many)
Modals
Ø May I take your pen? (need/may/used)
Ø We ought to follow traffic rules. (ought/should/must)
Ø When I was
young, I could climb
trees. (may/can/could)
Ø I would buy that mobile if I had money. (will/would/would have)
Ø She would go to temple every day, when she lived in village. (will/would/could)
Ø We should wear mask in crowded places. (should/used/ought)
Ø May I know the place where you are going? (can, may, might)
Ø My
brother is very strong. He can
lift 80 kg of eight.(may/can/ought)
Ø You must drive carefully. (may/must/can)
Ø Work
hard lest you should fail.
(will/would/should)
Verbs/Tenses
Ø He has
written many
plays. (write/wrote/written)
Ø The Earth
moves round
the Sun. (move/moves/moving)
Ø He
always comes on
time. (comes/come/coming)
Ø They have been playing
here since morning.
Ø (are
playing/has been playing/have been playing)
Ø We were
making kites when father arrived.(arrive/arrived/arrives)
Ø He wanted
to become an
engineer. (become/becomes/becoming)
Ø My
father is a retired teacher.
(retire/retiring/retired)
Ø The teacher
taught the
students yesterday. (teaches /taught /teaching)
Ø Mohan
is learning
English nowadays. (is learning/learns/learn)
Ø He said
that he had worked
there.(works/has worked/had worked)
Prepositions
Ø It
has been raining since Morning. (since/for/from)
Ø He is
good at English.
(in/at/of)
Ø He is
hard of hearing.
(in/at/of)
Ø She
is fond of playing
Chess. (at/of/with)
Ø He listening
to the
radio. (to/of/at)
Ø Tarun
is interested in reading
books. (of/on/in)
Ø His
grandfather died of
Cancer. (from/of/with)
Ø The
meeting will be held on Monday.
(on/in/since)
Ø Gandiji
was born on 2nd October
1869. (on/in/since)
Ø He
travels by bus. (from/of/by)
Conjunctions
Ø Work
hard else you
will fail. (but/else/as)
Ø I
called him loudly, but he
gave me no answer. (or/but/else)
Ø Walk
carefully lest you
should fall down. (or/else/lest)
Ø Unless you work hard, you will fail. (if/unless/though)
Ø He
could not come to school because
he was ill. (so/but/because)
Ø Though he played well, he lost the game. (still/so/though)
Ø If it rains, we will not go to school. (if/unless/though)
Ø Take
a taxi to the station or you
will get late. (but/or/so)
Ø He
didn’t do his work so he
was punished. (because/but/so)
Ø He
washed the clothes and ironed
them. (but/so/and)
Fillers (miscellaneous)
Ø He
knows the boy who is
wearing a blue shirt. (which/who/where)
Ø He
prefers coffee to tea
(from/than/to)
Ø His
brother is an R.J.
in a local radio channel. (a/an/the)
Ø There
is not any water
in the pool. (some/any/many)
Ø He
has written many
plays (write/wrote/written)
Ø I
haven’t bought any milk
today. (some/any/many)
Ø How many students are present today? (many/much)
Ø How much sugar do you take in tea? (any/much/many)
Ø The Ganga is a sacred river. (a/an/the)
Ø Arun
is the tallest
boy in the class. (a/an/the)
Ø His
father is an engineer.
(a/an/the)
Ø They
have been playing here since7 O'clock. (from/since/for)
Ø We
have been studying in this college for
three years. (from/since/for)
Ø They
will go to Delhi on Monday.
(in/on/at)
Ø We
went to Kashmir in April.
(in/on/at)
Ø He is
afraid of dogs.
(from/of/to)
Ø If you work hard, you will pass (if/unless/though)
Ø The
patient had died before the
doctor arrived. (before/after)
Ø Bhopal
is larger than Gwalior
(from/then/than)
Ø Don’t
leave this place until I
come back. (until/when/as)
Ø He
avoids talking to
strangers. (talk/talked/talking)
Ø Sold goods will not be taken back. (sell/selling/sold)
Ø Work
hard or you
will fail (but/and/or)
Ø He is
an hour
late. (a/an/the)
Ø Please
spread a little butter
on bread. (a few /a little / few)
Ø He
has given up smoking.
(away /up /for)
Ø We should wear mask in crowded places. (should/used /ought)
Grammar (Do as directed)
Ø
He did his work well. (Change
into negative)
He did not do his work
well.
Ø
They are selling their house. (Change
into present perfect)
They have sold their
house.
Ø
She speaks the truth. (Change
into negative)
She does not speak the
truth.
Ø
They have been playing here since morning. (Change the sentence into
past perfect continuous)
They had been playing
here since morning.
Ø
He teaches Hindi. (Change
the sentence into Passive Voice)
Hindi is taught by him.
Ø
Children are making toys. (Change the sentence into Passive Voice)
Toys are being made by
children.
Ø
In the park/were playing/Children/football (Rearrange the words to make a meaningful sentence.)
Children were playing
football in the park.
Ø
She shut the door. (Change
into negative)
She did not shut the
door.
Ø
He has taken tea. (Change
into interrogative)
Has he taken tea?
Ø
She lived in Shivpuri. (Change
into interrogative)
Did she live in
Shivpuri?
Ø
Anita read the Ramayana every day. (Change into negative)
Anita did not read the
Ramayana every day.
Ø
To tell a lie is sin. (Rewite
the sentence starting with 'it')
It is sin to tell a
lie.
Ø
He taught English. (Change
the sentence into Present indefinite Tense)
He teaches English.
Ø
He is too weak to go to school. (rewrite
the sentence using ‘so………that’)
He is so weak that he
cannot go to school.
Ø
He is too poor to pay his fees. (rewrite
the sentence using ‘so………that’)
He is so poor that he
cannot pay his fees.
Ø
The boy is my friend. The boy has won the prize. (combine the sentence using ‘who’)
The boy how has won the
prize is my friend.
Ø
The tea is too hot to drink. (rewrite the sentence using ‘so………that’)
The tea is so hot that
I cannot drink it.
or
The tea is so hot that
one cannot drink it.
Ø
He is rich. He is not happy. (combine the sentence using ‘yet’)
He is rich yet he is
not happy.
Ø
They played well. they could not win the match. (combine the sentence
using ‘though’)
Though they played
well, they could not win the match.
Ø
Unless you work hard, you won’t pass. (use ‘If’ in place of unless)
If you do not work
hard, you won't pass.
Ø
Work hard. You will fail in the exam. (combine the sentence using ‘or’)
Work hard or you will
fail in the exam.
Ø
He did not go to school. He was ill. (combine the sentence using
‘because’)
He did not go to school
because he was ill.
Ø
If you don’t come to school regularly, you won’t learn your lesson.
(use ‘unless’ in place of if)
Unless you come to school regularly, you won’t learn
your lesson.
Ø
As it was Saturday, there were no children in the school. ( Use---
'because' and rewrite)
There were no children
in the school because, it was Saturday.
Ø
We shall go for picnic this year. (Rewrite the sentence in ‘future
continuous’)
We shall be going for
picnic this year.
Ø
Jim will take coffee. (change into ‘present perfect’ )
Jim has taken coffee.
Ø
The boy is my cousin. The boy has won the race. (Combine the sentences
into a relative clause)
The boy who has won the
race is my cousin.
Ø
Unless you work hard, you will fail. (Rewrite the sentence using ‘if’
in place of ‘unless’)
If you don't work hard,
you will fail.
Ø
Aman is very intelligent. He can pass this exam easily. (Combine the
sentences using ‘so...........that’)
Aman is so intelligent
that he can pass this exam easily.
Ø
The tall man is a doctor. The tall man is talking to my father.
(Combine the sentences using ‘who’)
The tall man who is
talking to my father is a doctor.
Ø
I am ill. I am not going to school. (Combine the sentences using ‘so’)
I am ill so I am not
going to school.
Ø
Delhi is larger than Bhopal (Rewrite the sentence using ‘positive
degree’)
Bhopal is not as large
as Delhi.
Ø
If she does not come on time, the teacher will punish her. (Rewrite the
sentence using ‘unless’ in place of ‘if’)
Unless she comes on
time, the teacher will punish her.
Ø
Hindi is not so difficult as English. (Rewrite the sentence using
‘comparative degree’)
English is more
difficult than Hindi.
👉वनलाईनर प्रश्न
1.1) अंग्रेजी (हिन्दी संस्करण में) English
2) गणित Maths
3) विज्ञान Science
4) सामाजिक विज्ञान Social Science
5) संस्कृत Sanskrit
6) हिंदी Hindi